مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44934 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

شيخ انصاري كيست؟
شيخ مرتضي انصاري . نسبش به جابر بن عبدالله انصاري از صحابه بزرگوار رسول خدا ميرسد. در دزفول متولد شده و تا بيست سالگي نزد پدر خود تحصيل كرده و آنگاه همراه پدر به عتبات رفته است. علماي وقت كه نبوغ خارق العاده او را مشاهده كردند از پدر خواستند كه او را نبرد. او در عراق چهار سال توقف كرد و از محضر اساتيد بزرگ استفاده كرد. آنگاه در اثر يك سلسله حوادث ناگوار به وطن خويش بازگشت. بعد از دو سال با ر ديگر به عراق رفت و دو سال تحصيل كرد و به ايران مراجعت نمود. تصميم گرفت از محضر علماي بلاد ايران استفاده كند. عازم زيارت مشهد شد و در كاشان با حاج ملا احمد نراقي صاحب كتاب مستند الشيعه و صاحب كتاب معروف جامع السعادات فرزند حاج ملا مهدي نراقي ملا قات كرد. ديدار نراقي عزم رحيل او را مبدل به اقامت كرد و سه سال در كاشان از محضر او استفاده كرد، آنگاه به مشهد رفت و پنج ماه توقف نمود. شيخ انصاري سفري به اصفهان و سفري به بروجرد رفته و در همه سفرها، هدفش ملاقات اساتيد و استفاده از محضر آنها بوده است. در حدود سالهاي 1252 و 1253 براي آخرين بار به عتبات رفت و به كار تدريس پرداخت. بعد از صاحب جواهر مرجعيت عامه يافت.
شيخ انصاري را «خاتم الفقهاء و المجتهدين» لقب داده اند. او از كساني است كه در دقت و عمق نظر بسيار كم نظير است. علم اصول و بالتبع فقه را وارد مرحله جديدي كرد. او در فقه و اصول ابتكاراتي دارد كه بي سابقه است. دو كتاب معروف او رسائل و مكاسب، كتاب درسي طلاب شده است. علماي بعد از او شاگرد و پيرو مكتب اويند. حواشي متعدد از طرف علماي بعد از او بر كتابهاي او زده شده. بعد از محقق حلّي و علامه حلّي و شهيد اول ، شيخ انصاري تنها كسي است كه كتابهايش از طرف علماي بعد از خودش مرتب حاشيه خورده و شرح شده است.
زهد و تقواي او نيز ضرب المثل است و داستانها از آن گفته ميشود. شيخ انصاري در سال 1281 در نجف درگذشته. و همانجا دفن شده است.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج20ـ آشنايي با علوم اسلامي(فقه)
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.